Η ΔΑΠ ΕΙΝΑΙ Η “ΥΠΕΥΘΥΝΗ” ΔΥΝΑΜΗ…

23 Jan

 

…για τη διάλυση του δημόσιου δωρεάν Πανεπιστημίου

Για τρίτη συνεχή χρονιά παρατηρήσαμε το υπουργείο να προσπαθεί να καταστήσει παρελθόν κάθε έννοια δημόσιου και δωρεάν Πανεπιστημίου με την απόλυση μεγάλης μερίδας διοικητικών υπαλλήλων που εγγυούνταν την εύρυθμη λειτουργία του ιδρύματος αυτή τη φορά. Για να συνεχιστεί λοιπόν η μεταρρύθμιση στο πρόσφορο έδαφος που έφεραν οι απολύσεις, η Σύνοδος των Πρυτάνεων που συνήλθε πριν από περίπου ένα μήνα, συνέταξε τον νέο πρότυπο κανονισμό για τα ΑΕΙ. Μέσα σ’ όλα που ανέφερε δεν μπορούσαμε να μην παρατηρήσουμε ότι κάποια απ’ αυτά κάπου τα έχουμε ξαναδεί…. Μα που αλλού απ’ το Παιδεία 2020, την πρόταση της ΔΑΠ για την παιδεία, όπως κατατέθηκε το 2011!

Χρηματική ανταποδοτικότητα: Σε περίοδο κρίσης, με όλο και μειούμενη χρηματοδότηση για την παιδεία, χαρακτηριστικά ο προϋπολογισμός του ΕΜΠ έπεσε 50% μέχρι το 2012, ένα από τα πολλά σημεία αγκάθια του Εσωτερικού Κανονισμού (και του νόμου Διαμαντοπούλου) είναι ότι το εκάστοτε Πανεπιστήμιο θα πρέπει σε πολύ μεγάλο ποσοστό να βγάζει το ίδιο τα χρήματα που χρειάζονται για τη λειτουργία του. Όπως ανέφερε η ΔΑΠ από παλιά στο πρόγραμμά της: “στηρίζουμε στην πράξη την εκπαιδευτική διαδικασία, πιστεύουμε σε ιδρύματα σύγχρονα, οικονομικά αυτοτελή απ’ το κράτος”. Παρ όλ’ αυτά έχουμε δει όλοι που έχει οδηγήσει αυτή η αυτοτέλεια από την κρατική χρηματοδότηση τα τελευταία χρόνια, με μεγάλο μέρος του κόστους φοίτησης να πέφτει στις πλάτες των φοιτητών.

Δυνατότητα χορηγίας εδρών σε ιδιώτες: Όπως ακριβώς σημειώνεται και στα δύο κείμενα, πέρα ότι θα δίνει την ευκαιρία σε ιδιώτες να εκμεταλλεύονται τα εργαστήρια για τα οφέλη της επιχείρησής τους, τους δίνει τη δυνατότητα να ρυθμίζουν το πρόγραμμα σπουδών κατά τον τρόπο που τους εξυπηρετεί.

Σπάσιμο βασικού κύκλου σπουδών σε 2 μέρη και εφαρμογή του συστήματος πιστωτικών μονάδων (ECTS): όπως αναφέρει το Παιδεία 2020, το πρόγραμμα της ΔΑΠ συμφωνεί με τις κατευθύνσεις των μοντέλων της Μπολόνια και της Πράγας που προστάζουν σπάσιμο του κύκλου σπουδών σε bachelor και master. Με αυτό το τρόπο εισάγει τον φοιτητή σε μία πλήρη εξατομικευμένη διαδικασία σπουδών καθώς καταργεί το ενιαίο πτυχίο και στην θέση του εισάγει το σύστημα απόδοσης πιστωτικών μονάδων και του ατομικού φακέλου προσόντων, έτσι ώστε ο απόφοιτος θα βρίσκεται σε μια συνεχή διαδικασία ανταγωνισμού ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή συλλογικής κατοχύρωσης, κάτι που προωθείται από την θεσμοθέτηση πλέον των σπουδών δια βίου μάθησης. Όπως άλλωστε ανέφερε δημόσια και ο απερχόμενος γραμματέας της ΟΝΝΕΔ, γραμματέας της νεολαίας της ΝΔ, παλιός δαπίτης Ανδρέας Παπαμιμίκος “ο κάθε νέος να συνειδητοποιήσει ότι εκπαίδευση και παιδεία δεν σημαίνει και επαγγελματική αποκατάσταση, να μπω στο πανεπιστήμιο, να το τελειώσω αλλά μετά το τι επάγγελμα θα ακολουθήσω εξαρτάται από μένα

Ανταποδοτικές υποτροφίες, εργασία εντός σχολής, φοιτητικά δάνεια: Τα φοιτητικά δάνεια προσφέρονται σε συνεργασία με τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας, με σχέδιο αποπληρωμής από την εργασία του απόφοιτου. Σε σύνδεση με τις διαθεσιμότητες των διοικητικών, προβλέπεται εργασία φοιτητών σε λειτουργίες των ιδρυμάτων με απροσδιόριστες σχέσεις (ανασφάλιστης μαθητείας, ΟΧ ή άλλες). Ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος φοιτητής μπορεί να μην έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει δίδακτρα, το πανεπιστήμιο μπορεί από την μία να τον ξεχρεώσει με τα φοιτητικά δάνεια χρεώνοντάς τον επί της ουσίας για μια ζωή, ή από την άλλη να εργάζεται με απροσδιόριστο μισθό και εργασιακές σχέσεις στην θέση κάποιου διοικητικού. Έτσι σκοπεύει το υπουργείο να κλείσει τις τρύπες που θα δημιουργήσουν οι διαθεσιμότητες, βάζοντας τους ίδιους τους φοιτητές να δουλεύουν αμισθί για να ξεπληρώσουν τα δίδακτρά τους, εντατικοποιώντας το πρόγραμμά τους “Η ΔΑΠ προτείνει την εξεύρεση εργασίας εντός του χώρου του ιδρύματος με εύλογη αμοιβή  και εκεί που το προσωπικό αποδεδειγμένα δεν επαρκεί”, όπως αναφέρεται στο ‘Παιδεία 2020’.

Αντικατάσταση συγγραμμάτων με ebooks:Σε μια εποχή που προστάζει μείωση δαπανών τα ebooks προσφέρουν λύσεις που μακροπρόθεσμα θα είναι αναπόφευκτα”. Για να περιοριστούν οι δαπάνες λοιπόν, ο Εσωτερικός Κανονισμός ορίζει ένα σύγγραμμα ανά μάθημα έντυπο ή ηλεκτρονικό, ακόμα κι αν απλά μιλάμε για τις σημειώσεις του μαθήματος αν ο καθηγητής θεωρήσει ότι αυτό καλύπτει την ύλη..

Όλα αυτά αποτελούν πασιφανείς ενδείξεις ότι οι πολιτικές της ΔΑΠ  όχι μόνο πάνε χέρι χέρι  με τις κρατικές αντιδραστικές πολιτικές λιτότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά καμιά φορά προηγούνται στο σχεδιασμό τους. Ας πάψουν λοιπόν οι ομιλητές της ΔΑΠ να κάνουν την πάπια στους φοιτητές, όταν το υπουργείο απλά υλοποιεί αυτά που οι  ίδιοι έχουν προτείνει. Έτσι κι αλλιώς όποιο σχέδιο κι αν πάει να εφαρμοστεί εναντίον μας στις σχολές θα βρει μπροστά του το φοιτητικό κίνημα.

Image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: