ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΛΕΞΗ ΜΕ ΟΧΙ ΤΟΣΟ ΩΡΑΙΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ…

12 Mar

Η εξωτερική αξιολόγηση των ιδρυμάτων είναι ένας θεσμός που επιχειρείται να εφαρμοστεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εδώ και αρκετά χρόνια αλλά έχει συναντήσει πολλά αναχώματα. Αρχικά βέβαια φαίνεται παράξενο να διαφωνεί κάποιος με μία διαδικασία που θα αξιολογήσει την ποιότητα σπουδών μας. Ως μία αφηρημένη και αξιακή έννοια που βασίζεται στην αξιοκρατία και τη διαφάνεια ακούγεται ίσως σωστή και αυτονόητη. Θα έδινε κανείς δίκιο στους συναδέλφους από τη ΔΑΠ και την ΠΑΣΠ που με περισσή υπερηφάνια διακύρρηταν ότι η αξιολόγηση δεν μπορεί παρά να είναι η διαδικασία που θα αποδείξει την ανωτερότητα του ΕΜΠ και θα ξεκαθαρίσει το τοπίο διώχνοντας τους κακούς και ανεύθυνους καθηγητές, βελτιώνοντας την ποιότητα των μαθημάτων και των συγγραμμάτων μας κλπ…

Είναι όμως πράγματι έτσι τα πράγματα;

Για να αποφύγουμε να κάνουμε μία θεωρητική τοποθέτηση που τελικά δεν θα λέει και πολλά πράγματα, ας δούμε σε ποιά πραγματικότητα μέσα έρχεται να εφαρμοστεί ο θεσμός της εξωτερική αξιολόγησης και τι θα σημαίνει στην πράξη η εφαρμογή του για τους φοιτητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και του ΕΜΠ συγκεκριμένα.

Ποιά είναι η πραγματικότητα στην οποία έρχετε να εφαρμοστεί αυτός ο θεσμός;

Λίγο πολύ, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο την πραγματικότητα στις σχολές όλοι τη ζούμε. Όλοι ήδη αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε τι σημαίνει να αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε για τις σπουδές μας, είτε αυτό σημαίνει αγορά συγγραμμάτων, είτε σημαίνει νοίκι στις εστίες, είτε σε λίγο καιρό αρχίσει να σημαίνει και άμεσα δίδακτρα (όπως προβλέπει και ο νόμος Διαμαντοπούλου). Ήδη έχουμε αρχίσει να καταλαβαίνουμε τι σημαίνει το κράτος να περιορίζει τόσο τη χρηματοδότηση που κυριολεκτικά οι σχολές να μην μπορούν να λειτουργήσουν (βλέπε αρχιτεκτονική ΕΜΠ). Σιγά σιγά θα καταλάβουμε και τι σημαίνει να αναλαμβάνουν την διοίκηση των ιδρυμάτων εξωπανεπιστημιακοί, παράγοντες της αγοράς, απεμπολώντας κάθε λόγο που είχαν οι Φοιτητικού Σύλλογοι στην λειτουργία των ιδρυμάτων. Τώρα βέβαια μαθαίνουμε και τι ακριβώς σημαίνει η κυβέρνηση να κλέβει με τον πιο χυδαίο τρόπο λεφτά από τα ίδια τα ιδρύματα (βλέπε εισαγωγή των ΑΕΙ, μεταξύ των οποίων και το ΕΜΠ, στο PSI) όπως ακριβώς κλέβει τις οικογένειές μας κατάσχοντας τα λεφτά που πληρώνουμε στη ΔΕΗ και αφήνοντας σπίτια χωρίς ρεύμα.

Σε αυτή τη πραγματικότητα τι θα φέρει ο θεσμός της αξιολόγησης;

Η αξιολόγηση όπως έρχεται να εφαρμοστεί δεν είναι μία αφηρημένη έννοια. Είναι μία, προβλεπόμενη από τον νόμο Διαμαντοπούλου, διαδικασία, η οποία έχει πολύ συγκεκριμένα κριτήρια και πολύ συγκεκριμένες απολήξεις. Για να γίνουμε και πιο συγκεκριμένοι, κριτήρια με βάση τα οποία ένα ίδρυμα θα αξιολογείται ως καλό ή κακό είναι το κατά πόσο θα λειτουργεί κάθε στιγμή σύμφωνα με τις προσταγές του Υπουργείου και της Ε.Ε. και το κατά πόσο θα έχει εφαρμόσει τον νόμο Διαμαντοπούλου.

Δεν σταματάει όμως εκεί καθώς η εξωτερική αξιολόγηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη δημόσια χρηματοδότηση. Συγκεκριμένα το Υπουργείο έχει επανηλλειμένα απειλήσει ότι σε περίπτωση που ένα ίδρυμα αξιολογηθεί αρνητικά (δηλαδή έχει αρνηθεί να εφαρμόσει το νόμο), θα κόψει τελείως τη χρηματοδότηση του. Βέβαια αυτή η απειλή δε λέει και πολλά καθώς σε περίπτωση που ένα ίδρυμα αξιολογηθεί θετικά (δηλαδή σε περίπτωση που έχει εφαρμόσει το νόμο) θα σημαίνει αυτόματα ότι η χρηματοδότηση του κράτους θα έχει ήδη πέσει σε επίπεδα ανίκανα να το συντηρήσουν και θα έχει στραφεί στους φοιτητές για την κάλυψη του κόστους φοίτησης.

Για να το πούμε με απλά λόγια: Θέλουν να μας στερήσουν κάθε κομμάτι της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, να δώσουν τα πανεπιστήμια εξ ολοκλήρου στα χέρια της αγοράς, να μας αναγκάσουν να πληρώνουμε για τις σπουδές μας και να διαλύσουν κάθε δυνατότητα συλλογικής κατοχύρωσης εργασιακών δικαιωμάτων. Και ύστερα θέλουν να μας αξιολογήσουν για το κατά πόσο υπάκουα υπομείναμε όλα τα παραπάνω και να μας ανταμείψουν με μία σταγόνα επειδή δεχτήκαμε να μας κλέψουν τον ωκεανό!!!

Για εμάς η απάντηση σε αυτή τη τραγελαφική πρόκληση είναι προφανής:

Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να γκρεμίσουν την δημόσια και δωρεάν παιδεία και σίγουρα δεν θα επιτρέψουμε να εφαρμοστεί κανένας θεσμός που αξιολογεί το πόσο καλά το κατάφεραν. Ο αγώνας για δημόσια και δωρεάν παιδεία περνάει και μέσα από κάθε επί μέρους μάχη. Και όπως περνάει μέσα από τη μάχη για τα δωρεάν συγγράμματα έτσι περνάει και μέσα από το μπλοκάρισμα κάθε απόπειρας εφαρμογής της εξωτερικής αξιολόγησης στις σχολές.

Δεν πρέπει όμως ποτέ να ξεχνάμε ότι ο αγώνας για δημόσια και δωρεάν παιδεία είναι διαρκής και είναι κομμάτι του συνολικότερου αγώνα ανατροπής της πολιτικής που έχουμε απέναντί μας.

 

ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΑΘΜΩΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ!!!!

ΕΙΝΑΙ ΠΑΓΙΟ, ΤΟ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΝ ΔΕ ΜΑΣ ΤΟ ΔΩΣΟΥΝ ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΟΥΜΕ ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ!!!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: